RSS

Top 10 regizori

20 Aug

Ma gandeam de multa vreme sa scriu acest articol. De ce? Pur si simplu imi plac topurile, clasamentele si am realizat ca e chiar solicitant sa fac si eu un top al meu 🙂 . Am plecat initial de la ideea de top 10 si am cautat sa-mi notez intr-un document txt 10 nume celebre din lumea filmului pe care sa imi storc creierii apoi si sa le ordonez descrescator. Dar nu am putut, si am ales 15. Asa ca m-am gandit sa ofer si 3 mentiuni memorabile, iar pe 2 i-am sters cu parere de rau din lista mea. So here we go…

LOCUL 10: Francis Ford Coppola
Nici nu cred ca ar fi nevoie de o justificare pentru ca l-am adus pe Coppola in top. Am un motiv intemeiat de cand eram inca micuta: Dracula. Desigur, poate cel mai cunoscut este pentru „The Godfather„, dar aici mi-a iesit putin din gen. Din filmele lui am adorat si „Dementia 13” si „Peggy Sue Got Married” . Si recomandarea mea, scurtul Coppola preview, il gasiti mai jos. Nu cred ca mai are sens sa spun numele filmului 🙂 …

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 9: John Carpenter
John Carpenter = Halloween + The Thing + The Fog + Christine + Prince of Darkness = un horror de calitate excelenta. Un master of horror autentic, John Carpenter m-a speriat al dracului de tare in copilaria timpurie cand am vazut prima data „The Thing”. Si uite asa mi-a ramas pe creier. L-am redescoperit peste ani si ani, cand am vazut „Halloween”, un clasic intre filmele cu thrills si criminali pure evil. Previewul meu, Halloween:

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 8: Pedro Almodóvar
Recunosc ca sunt un om destul de insensibil. Majoritatea filmelor nu prea imi produc emotii profunde. Ei bine, Almodóvar este o exceptie! ( si in general tot ce inseamna cinematografie spaniola). Fara sa dea in lamentari ieftine si siropoase, Almodóvar vorbeste despre dragoste, abuzuri sexuale, prejudecati si in general destine sfasietoare in filme ca: „La mala educación„, „Hable con ella„, „Todo sobre mi madre” sau „Matador„. Previewul meu, „Hable con ella” ca tot l-am vaut recent:

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 7: Tim Burton
Tim Burton nu e nici de cum un tred printre copiii gothici sau emo care nu renunta sa poarte obiecte vestimentare si genti cu Jack, celebrul personaj din „Nightmare Before Christmas”. Tim Burton e teribil de inventiv, nostalgic si macabru si cu siguranta mai mult decat talentat. Ca si best of-uri mentionez: „Edward Scissorhands„, „Batman„, „Beetle Juice„, „Corpse Bride” sau „Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street„. My preview, „Corpse Bride„:

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 6: Ingmar Bergman
Cu siguranta ca Ingmar Bergman merita un loc fruntas in topul celor mai mari oameni ai cinematografiei. Filmele lui imi aduc perfect aminte de imbarligata Ulise, a lui James Joyce. Ingmar Bergman face filme cu adevarat „grele”, complexe, sfasietoare si adresate unui public superior, detasat, cult. Mentionez capodopere ca: „Persona„, „Fragi Salbatici„, „The Hour of the Wolf” sau „Izvorul fecioarei„. And trailer, „Persona„.

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 5: Andrei Tarkovsky
Tocmai mi s-a spus ca nu ar trebui sa imi dau cu parerea despre Andrei Tarkovsky pentru ca am vazut prea putine creatii ale sale, dar totusi indraznesc. Niciun regizor nu m-a impresionat asa de tare prin vizual ca si Tarkovsky. Sa fii surd si analfabet (incat sa nu stii sa citesti subtitrarea) si tot o sa te impresioneze „Stalker„. Alternanta de culori, motive specifice ca apa sau ceata, liricitatea si complexitatea fac din filmele lui Tarkovsky un must pentru oricine vrea si altceva. Recomand: „Stalker„, „Solyaris” sau „Andrey Rublyov„. „Stalker” preview.

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 4: Stanley Kubrick
Stanley Kubrick e unul din acei regizori formidabili care poate sa le faca pe toate. Primul meu contact cu el a fost „Shining„, unde mi s-a facut putin pielea de gaina, a urmat controversta „Lolita„, care m-a cam dezamagit putin, „Barry Lyndon” si „A Clockwork Orange„. Ce m-a facut sa-l clasez in topul meu nu e simplu meu motiv de fascinatie „Shining” ci faptul ca de fiecare data a reusit sa ma surprinda. Nu pot, pur si simplu nu as putea sa nu ofer ca preview „Shining„.

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 3: Lars von Trier
Lars von Trier e cu siguranta unul din regizorii mei favoriti, e controversat, genial, putin (sau putin mai mult ciudat) si in general lumea tinde sa isi faca cruce atunci cand ii vede creatiile (vezi publicul roman de la muzeul satului care s-a simtit ofensat caci s-a indraznit a difuza „Antichrist” in ziua de Rusalii). Asa si? Von Trier poate ca te jigneste, poate ca e misogin si poate o sa te scoata din sarite dar cu siguranta e unul din cele mai mari nume ale cinamtografiei. Mentionez filme ca: „Riget„, „Breaking the Waves„, „Dancer in the Dark” sau „Dogville„. Si ca preview, na, „Antichrist„!

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 2: Roman Polanski
Recunosc ca am vazut relativ putine filme din galeria impresionanta a lui Polanski, dar toate, absolut toate m-au tulburat atat de tare incat au ramas niste mici gap-uri, fobii sau pur si simplu nelinisti peste care nu pot sa trec. Cred ca daca vedeam „Repulsion” in copilarie deveneam frigida sau in cel mai bun caz lesbiana, inca mi-e frica de momentul in care (daca) voi avea vreodata un copil, vezi „Rosemary’s Baby” si uneori mi-e frica pur si simplu, asa, din senin, sa nu imi pierd mintile ca tipul din „Le Locataire„. Si chiar daca nu au avut acelasi impact asupra mea mai mentionez „Chinatown” si „The Pianist„. Trailer „Rosemary’s Baby„.

––––––––––––––––––––––––––––––––
 
 

LOCUL 1: Alfred Hitchcock
M-am gandit mult la acest loc intai dar era singurul care il merita pe deplin. Nu cred ca mai sunt motive pentru care sa argumentez si eu cat de bune sunt clasicele lui ca „Psycho„, „Vertigo„, „The Birds” sau „Rear Window„. Abia aseara ma gandeam ca a fost cu siguranta un om care a inventat cam tot ce inseamna thrill si surpriza la ora actuala – vezi motive de tipul o lume printr-o fereastra, ca in „Rear Window„, femeia misterioasa si fascinanta in adevaratul sens al cuvantului ca in „Vertigo” sau „Rebecca„, sau rasturnari de situatie spectaculoase – caracteristica pentru cam tot ce a creat Hitchcock. Da domne, un clasic nu se demodeaza niciodata, si de aia e si numarul unu in topul meu. Sush now! Just watch!

 
 

Si spuneam ceva si de mentiuni memorabile. 🙂 Ma simt deja ca un profesor de scoala generala care isi premiaza elevii, dar e teribil de captivant asa ca … spun doar trei nume: Steven Spielberg, Takashi Miike si Michael Haneke.

 
15 comentarii

Scris de pe August 20, 2009 în Critica de Film, My Top 10

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

15 răspunsuri la „Top 10 regizori

  1. spyked

    August 21, 2009 at 11:34 am

    Cunosc cel puțin o persoană care s-ar supăra groaznic că nu e și Tarantino în listă.

     
  2. DarkJade

    August 21, 2009 at 11:49 am

    Din pacate era pe lista mea de cei 15 initiali. 😦 Si imi pare rau…dar sunt prea multi buni, ce sa-i fac. 😛

     
  3. stormcloudi

    August 21, 2009 at 10:47 pm

    ti-ai ratat vocatia 😉

     
  4. darkjade

    August 21, 2009 at 11:36 pm

    Nu cred 🙂 . Nu cred ca eram buna la regie…as fi ramas o anonima.

     
  5. Tomata cu scufita

    August 24, 2009 at 3:19 pm

    Hehe, si mie imi plac topurile si ma gandesc tot timpul ce as mai putea inventa. 🙂

    M-am uitat prin topul tau si adevarul e ca desi am auzit de multi dintre regizori, de fapt de toti, numai Tim Burton imi e cel mai cunoscut. Si datorita lui J.Depp ca a jucat in multe dintre filmele lui si na… 🙂

    Aseara am vazut Arizona Dream un film de alt regizor mare Emir Kusturica. In afara de Arizona Dream n-am mai vazut alte filme de la el, dar cunoscatorii spun ca e magistral. Eu nu stiu sa apreciez, rareori ma impresioneaza regia si de si mai putine ori o bag in seama. 😀

     
  6. darkjade

    August 24, 2009 at 7:37 pm

    @ Tomata: Sa imi fie foarte rusine caci la Emir Kusturica am uitat cu totul sa ma gandesc. 🙂 Asa e! Ar fi meritat si el sa fie in top.

     
  7. Samara

    August 24, 2009 at 8:16 pm

    Ci-ca-la-ca-ci-chi-cea
    Ci-ca-la-ca-ci-chi-cea

    Cine e pe primu loc???
    Cine e pe primu loc???

    Tarkovsky trebuia…..

     
  8. darkjade

    August 24, 2009 at 8:48 pm

    De ce draga Samara? 🙂

     
  9. Samara

    Septembrie 5, 2009 at 9:25 am

    Pt ca e cel mai bun 😛

     
  10. strelnikov

    Septembrie 8, 2009 at 8:08 am

    polanski si lars – peste kubrick? hmz. poate daca e vba de un top al regizorilor de horror.

     
  11. darkjade

    Septembrie 9, 2009 at 3:29 pm

    @strelnikov: Poate ca Lars von Trier e doar un favoritism, o slabiciune de-a mea, dar in legatura cu Polanski nu mi se pare ca am exagerat 🙂 .
    Chiar daca sunt in mare parte o fana horror, am incercat cat am putut sa nu tin cont de asta.

     
  12. Roby

    Septembrie 27, 2009 at 7:25 pm

    Asta este top 10 alcatuit de tine si care zici tu ca este aproape de realitate?
    Daca da…nu vreau sa te jignesc,dar cred ca esti de pe alta planeta:p
    DE CE?
    …intreaba-ma 😉

     
  13. Roby

    Septembrie 27, 2009 at 7:26 pm

    Asta este top 10 alcatuit de tine si care zici tu ca este aproape de realitate?
    Daca da…nu vreau sa te jignesc,dar cred ca esti de pe alta planeta:p
    DE CE?
    …intreaba-ma.;)

     
  14. darkjade

    Septembrie 27, 2009 at 8:32 pm

    @ Roby: Acesta este un blog personal si impartaseste pareri pur si simplu subiective. Am si mentionat in primul paragraf ca acesta este „un top al meu”.

    Nu te intreb de ce sunt de pe alta planeta, pentru ca nu imi place sa o formulez asa, dar da, mi-ar placea sa aud si alte opinii. 🙂 Astept!

     
  15. Roby

    Mai 8, 2010 at 11:10 am

    @darkjade
    bine…te-am acuzat pe nedrept,nu aveai cum sa apreciezi la adevarata valoare pe Steven Spielberg,Ford Coppola sau Peter Jackson…ei nu sunt din domeniul tau.
    Te-as sfatuii sa alcatuiesti un top 10 al celor mai buni regizori de filme horror din toate timpurile:D
    …cred ca ar fi mai de pe „planeta ta” 🙂

     

Lasă un răspuns

 
