RSS

Inception sau povestea visului din vis

02 aug.

Inception s-a anuntat ca fiind cel mai inteligent film al verii si, de ce nu, capodopera lui Christopher Nolan. Primul atu este cu siguranta tema: cum ar fi daca cineva ar avea acces la visele tale si ar putea astfel sa iti fure cele mai ascunse idei? Al doilea punct forte l-a constituit distributia de exceptie: Leo DiCaprio, nu mai are nevoie de nicio prezentare (unul din cei mai valorosi actori in opinia mea, caci a depasit cu mult pragul de pustulica amorezat din Titanic), Joseph Gordon-Levitt (care si-a rascumparat cu succes greselile de G.I. Joe: The Rise of the Cobra), Ellen Page, intotdeauna aratosul Cillian Murphy, Marion Cotillard si Michael Caine.

Inception e greu de povestit pentru ca inainte de a fi un film este o provocare a mintii si un spectacol vizual. Fara sa spoluiesc inutil, linia mare a plotului se poate rezuma in cateva cuvinte. Se dezvolta o tehnologie care permite mai multor subiecti sa isi impartaseasca visele si de aici apare dilema fundamentala, cum ca visele sunt doar un decor, un scenariu tesut cu multa indemanare de subconstientul nostru. Cobb (Leo DiCaprio) este un hot al ideilor din vis si in acelasi timp un figitiv urmarit. In cautarea sa disperata de a obtine izbavirea si de a se intoarce la copiii sai accepta cea mai dificila misiune din cariera sa: implantarea unei idei, prin vis, in mintea unui puternic om de afaceri…cu alte cuvinte inception.

Inception nu este un film complicat pentru ca l-ai putea asemana cu un Lynch sau cu un film de avangarda. Ca sa ma fac mai clara, Nolan nu a vrut sa faca un film pe care sa il priceapa doar aia cu IQ peste 120. Nicidecum. Inception este un film complicat pentru ca  este greu de urmarit si te face sa iti tii atentia ridicata la cote maxime de frica sa nu cumva sa omiti un detaliu cat de mic si sa te pierzi undeva printre straturile paralele de vise.

S-a vorbit mult despre originalitatea creatiei lui Nolan. Da, e adevarat ca dau dreptate celor care spun ca ideea de „lumea e un vis” a mai aparut si in alte filme, un bun exemplu fiind Matrix. Sincer, nu vreau sa discut despre credite de autor si despre cine s-a gandit la asta primul. Filmul lui Nolan nu e original pentru ca a introdus ideea de mai sus ci pentru ca o dezvolta intr-atat incat ajungi sa te pierzi intr-un paienjenis de idei si de intrebari pe care nu ti le-ai pus vreodata. Maxima mea favorita ramane cea conform caruia „o idee este precum un virus care iti otraveste mintea” si te poate indrepta catre absolut orice, chiar si catre moarte. De asemenea, filmul abunda in concepte de genul subconstientul genereaza proiectii asemenea unui sistem de aparare, care nu vor ezita sa lupte cu orice nu este natural intr-un vis. Deci si un vis se deruleaza conform anumitor standarde si dupa un anumit algoritm, chiar daca aparent am tinde sa credem ca  in stare pura subconstientul functioneaza haotic, intr-un micro-univers in care nu exista niciun fel de bariere.

Trecand peste subtratul filozofic al filmului simt ca as avea totusi ceva de reprosat lui Nolan. E un regizor complex, fabulos, mai mult decat inteligent dar mi se pare total impersonal. Pe tot parcursul Inception ma asteptam sa ma rupa in bucati scenele de intalnire din vis intre Cobb si Mal, fosta lui sotie. Povestea de dragoste intre ei, substratul filozofic de „suflete batrane” ar fi trebuit sa imi stranga inima si sa ma doara la propriu. Fara sa vreau am comparat cu scenele de dragoste din vis din Shutter Island si mi-am amintit cum aproape mi s-au umezit ochii la scenele cand iubita  se transforma in cenusa in bratele lui Teddy Daniels (tot DiCaprio).

Nolan e un regizor bun dar este cu siguranta sumbru. Nu stiu de ce, dar o parte din mine il vede inca in atmosfera aia apasatoare din Gotham City si din pacate, simt ca nu se poate detasa. Nu spun ca Inception trebuia sa aiba loc pe Campiile Elizee si in jur sa zburde inorogi si fluturasi, dar tenta permanenta de gravitate excesiva tinde sa ma oboseasca la un moment dat.

Ca o concluzie finala despre Inception, merita vazut o data si daca simti ca ti-a scapat ceva pe drum, chiar si o fractiune  despre care simti ca nu ai inteles cum a intrat in puzzle, atunci ia filmul de la inceput. La sfarsit o sa cazi pe ganduri si probabil o sa iti pui intrebari despre propriile tale vise si o sa cauti adanc in subcontient idei ascunse care te macina precum un cancer.

 
12 comentarii

Scris de pe august 2, 2010 în Critica de Film

 

Etichete: ,

12 răspunsuri la „Inception sau povestea visului din vis

  1. murdoc

    august 23, 2010 at 10:23 pm

    c’mon. te cheama dark jade si nolan e prea sumbru pt tine 🙂

     
  2. darkjade

    august 24, 2010 at 4:52 pm

    Stiu stiu…ce paradox nu? Sa zicem ca e genul de sumbru care nu imi merge la corazon.

     
  3. murdoc

    august 24, 2010 at 10:16 pm

    hm, nuante de sumbru 🙂

    si ce nuante se asorteaza cu tine?

     
  4. darkjade

    august 25, 2010 at 11:51 am

    Greu de raspuns in cateva cuvinte, dar iti pot da exemple. Imi place sumbrul pus pe fundalul unei povesti cu zane (vezi Tim Burton), imi place sumbrul pur si simplu dement si inexplicabil (cum sunt filmele asiatice) si nu in ultimul rand imi place sumbrul meditativ si static din filmele europene.

    Nolan e genul de regizor care mereu reuseste sa creeze atmosfera aia de Gotham (afara de Prestige as zice). La un moment dat simt ca ma sufoc in filemele lui.

     
  5. April

    august 26, 2010 at 2:18 am

    Ar fi o posibilitate sa iau acest film de la tine? Toate variantele pe care le-am luat ale filmului nu au fost prea grozave, de proasta calitate (vizibil ma refer).
    Mersi anticipat.

     
    • darkjade

      august 26, 2010 at 10:53 am

      Am vazut la filmul la cinema. Cred ca trebuie sa mai astepti putin daca vrei sa ti-l iei de pe net la o calitate buna (ca sa apara DVDripul).

       
  6. armand

    decembrie 1, 2010 at 9:47 pm

    sincer as putea spune ca ar mai fi o idee si anume ce tiai alege ?realitatea sau visu ?caci visu daca stam sa ne gandim e cel mai mare drog pe care sincer leam alege fara ezitare daca persoana de langa noi near parasi sau ar muri si dac am putea trai alaturi de ea in vis pana om muri ,am muri cu zambetu pr buze ….grea alegere ….oricum aici cobb a facut alegerea lui de a ramane intrun vis ….caci titirezu nu se mai oprea din invartit 😀

     
    • Messiah

      februarie 17, 2016 at 2:48 am

      Draga Armand, nu este vorba de titirez, am vazut filmul de cel putin 30 de ori, este vorba de inel. Mai vezi odata filmul si vezi inelul de la mana lui in lumea visului si in realitate. Inelul este dovada ca nuj mai este in vis

       
  7. Tibi

    august 6, 2011 at 11:38 am

    Inception e foarte slab in comparatie cu Shutter Island. Vezi Matrix, Nightmare on Elm Street ( Dream Warriors), Dark City etc… Matrix a fost cat de cat mai plauzibil :d dar Inception mi se pare o tampenie. Mai mult mi-a placut Insheeption ( varianta South Park ).Alt film care se vrea a fi destept e Source Code…. Multi oameni nu vad aceste diferente si rumega tot ce li se serveste pe tava pentru ca nu au cultura cinematografica:) Macar Freddy Krueger are treaba cu supranaturalul, e amuzant, dar Inception vrea sa explice stiintific toata treaba=))) cu dream within a dream bullshit:) Ps: Anosta lumea din Inception, imaginatia ar fi trebuit sa zburde in lumea viselor….

     
  8. darkjade

    august 6, 2011 at 12:47 pm

    @ Tibi: Nu m-am gandit niciodata sa compar Inception cu Nightmare on Elm Street, sincer mi se pare alta mancare de peste. Nu e un film slab (in opinia mea slab inseamna mizerii care se manaca pe paine gen Transformers). Insa eu una l-as fi vrut putin mai supra-realist decat l-a facut domnu’ Nolan. Vroiam sa simt eu una ca visez in timp ce ma uitam la film, ceva in genul lui Lynch.

     
    • Tibi

      august 7, 2011 at 8:56 pm

      Pai dream within a dream e preluat din nightmare on elm street:D si multe scene din inception cam seamana cu cele din alte filme….Multi s-au minunat de Inception de parca ar fi descoperit ceva nou…mie nu mi-a placut…( mai ales ideea ca poti intra in lumea viselor prin gadgeturi :)))
      Transformers nu se vrea serios:) Cu filmele astea nu am nicio problema:D Shutter Island a fost destul de decent, adica nu mi-a insultat inteligenta ( cea pe care inclin sa cred ca inca o mai am:)
      De Source Code ce parere ai ?:)

       
  9. darkjade

    august 8, 2011 at 9:56 am

    Da, e adevarat ca „Inception” foloseste motive preluate si din alte filme iar „Matrix” e un exemplu bun. Dar ideea visului din vis mi se pare mai degraba preluata de la Edgar Allan Poe decat de la „Nightmare on Elmstreet” ( ma referer la celebrul citat „All that we see or we seem is but a dream within a dream”).

    „Shutter Island” si mie mi-a placut mai mult, cel putin la zugravirea scenelor de dragoste cu sotia pierduta. In „Shutter Island” pur si simplu aveau suflet, te rupeau in doua. In „Inception” sunt reprezentari grafice ale unor simple amintiri.

    „Source Code” nu am vazut inca, dar daca spui ca se merita mersi de recomadare :). Pare interesant plotul.

     

Lasă un comentariu